INFO W oczekiwaniu na #royalbaby – zgłoś narodziny dziecka online!

Nawet książęcy tytuł nie zwalnia Anglików od obowiązku zarejestrowania dziecka w urzędzie. Mają na to 42 dni. My mamy 21, ale za to narodziny malucha możemy zgłosić przez Internet.

Wielka Brytania i duża część świata żyje kolejnym odcinkiem sagi pt. #royalababy. Eksperci od dworskiej etykiety i portale plotkarskie nie ustają w spekulacjach kiedy i gdzie urodzi się pierwsze dziecko Księcia Harry’ego i Meghan Markle. Co zrobią rodzice tuż po powiększeniu rodziny?

Online vs. offline

Odpowiadamy: na pewno będą musieli zgłosić narodziny malucha. W urzędzie.

W Polsce od 1 czerwca 2018 r. rodzice już nie muszą biec do urzędu, by zarejestrować nowego członka rodziny. Mogą to zrobić przez Internet. Wszystko trwa kilka minut, pod warunkiem, że tata lub mama mają Profil Zaufany. 

– Do dziś z tej możliwości skorzystało ponad 33 tysiące rodziców – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Co ciekawe najwięcej rejestracji narodzin online jest właśnie w poniedziałki – dodaje.

Usługa jest dostępna na stronie www.obywatel.gov.pl, a cały proces to tylko pięć prostych kroków.

Krok 1: Oświadczasz, że jesteś rodzicem (zgłosić narodziny może mama lub tata).

Krok 2: Sprawdzasz poprawność swoich danych oraz wprowadzasz dane drugiego rodzica.

Krok 3: Uzupełniasz dane dziecka.

Krok 4: Wybierasz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.

Krok 5: Sprawdzasz wszystkie informacje we wniosku i podpisujesz go Profilem Zaufanym.

Gotowe! Zgłoś urodzenie dziecka.

Urodzenie dziecka powinniście zgłosić w ciągu 21 dni od wystawienia karty urodzenia. Kartę urodzenia wystawi upoważniona do tego osoba, która odebrała poród – np. lekarz lub położna. Przekaże ją do Urzędu Stanu Cywilnego (USC) najpóźniej trzy dni od jej wystawienia.

Wybierz imię i działaj

Przygotowując się do zgłoszenie urodzenia dziecka załóż Profil Zaufany – jeśli jeszcze go nie masz. Dojdźcie też do porozumienia w kwestii imienia. Nie ma sformalizowanej listy imion, które możesz nadać dziecku, ale pamiętaj o pewnych ograniczeniach:

·        nie możesz nadać dziecku więcej niż dwóch imion,

·        imię nie może być ośmieszające ani nieprzyzwoite,

·        imię nie może mieć formy zdrobniałej.

Niezdecydowanym rodzicom polecamy ranking najpopularniejszych imion w Polsce w 2018 r. W naszym rankingu każdy znajdzie coś dla siebie.

PESEL i meldunek w pakiecie

Kierownik USC sporządza akt urodzenia w następnym dniu roboczym po dniu zgłoszenia urodzenia — pod warunkiem, że otrzymał kartę urodzenia dziecka.

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu – mogą się przydać gdyby kierownik USC potrzebował wyjaśnień.

– Na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli maluch został zameldowany – także zaświadczenie o zameldowaniu – tłumaczy minister cyfryzacji. – Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – na skrzynkę ePUAP, tradycyjną pocztą lub mogą je odebrać osobiście w urzędzie – dodaje szef Ministerstwa Cyfryzacji.

Jeśli nie masz jeszcze Profilu Zaufanego, sprawdź jak to zmienić. To naprawdę proste i darmowe.

Można to zrobić na dwa sposoby. Najszybsza droga – skorzystanie z bankowości elektronicznej. Obecnie 10 banków daje taką możliwość. Sprawdź, czy Twój też.

Druga opcja – założenie Profilu Zaufanego przez Internet, a następnie wizyta w wybranym Punkcie Potwierdzającym, w celu weryfikacji danych. Sprawdź lokalizacje Punktów Potwierdzających.

– Profil Zaufany pomaga załatwić mnóstwo spraw. Przyda się rodzicom do złożenia wniosku o 500+, ale i do sprawdzenia e-PITa. Dzięki niemu złożą też o wniosek o dowód osobisty dla dziecka, czy wyrobią Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego – wylicza minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Gdyby Książe Harry mógł, to na pewno by go założył 😉

 

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

mat. Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!