NewsTomaszów Lubelski

TOMASZÓW Szprycha nr 5. Będzie kolej w Tomaszowie

Centralny Port Komunikacyjny to nie tylko nowe lotnisko, ale też linie kolejowe. W ramach inwestycji wzdłuż tzw. szprychy nr 5 powstanie 89 km nowych szlaków kolejowych, a 107 km istniejących zostanie zmodernizowanych. Czas dojazdu z Warszawy do Lublina skróci się niemal dwukrotnie i wyniesie półtorej godziny.

Szprycha nr 5 to linia stanowiąca połączenie Warszawy i CPK z Lubelszczyzną. Pociągi po przejechaniu przez Dęblin, w którym znajduje się słynna Szkoła Orląt (Lotnicza Akademia Wojskowa), pojadą do Lublina, urokliwego i pełnego zabytków miasta akademickiego, siedziby m.in. Ursusa, Pszczółki i Browarów Lubelskich. Dalej trasa kolejowa rozgałęzia się i prowadzi nas do Chełma, gdzie możemy podziwiać m.in. zabytkową kopalnię kredy. Stąd tory prowadzą w kierunku Kijowa. Ale wcześniej możemy skręcić do Zamościa, czyli perły polskiego renesansu, ze Starym Miastem wpisanym na listę UNESCO. Stamtąd trasa poprowadzi przez Bełżec – z jego źródłami św. Floriana i zabytkowym Kościołem Matki Bożej Królowej Polski – i pobiegnie dalej aż do Lwowa.

Dzięki inwestycjom spółek CPK i PKP Polskie Line Kolejowe, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 5, do sieci połączeń kolejowych zostanie włączony Tomaszów Lubelski, do którego teraz pociągi nie dojeżdżają w ogóle. Program Kolejowy CPK to przede wszystkim szybsze podróże – np. czas dojazdu ze stolicy do Zamościa skróci się aż trzykrotnie (wyniesie 2 godz. 10 min), a do Lublina dojedziemy z Warszawy dwa razy szybciej niż obecnie (w półtorej godziny).

–  Korzyści z inwestycji kolejowych są oczywiste. Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski: Lublina, Zamościa i Chełma. Szprycha nr 5 w sposób skokowy poprawi dostępność Lubelszczyzny, czyli jednego z najbardziej wykluczonych transportowo obszarów w Polsce – mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.

A stanie się to dzięki kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.

Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.

Plan zakłada, że w ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii kolejowych, głównie na trasie WarszawaCPKŁódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.

Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.

29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK na konferencji prasowej na stacji Łódź Fabryczna. – Zależy nam na tym, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebranych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

Więcej informacji o korzyściach dla regionu wynikających z inwestycji w ramach szprychy nr 5 znajdą Państwo w załączonej prezentacji i na infografice.

Biuro Prasowe CPK

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *