L-karnityna na spalanie tłuszczu – czy rzeczywiście działa?

L-karnityna na spalanie tłuszczu – czy rzeczywiście działa?

L-karnityna jest suplementem, który – według producentów – ułatwia kontrolowanie masy ciała, przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej w organizmie, wspomaga regenerację i zwiększa skuteczność ćwiczeń fizycznych. Czy jego działanie rzeczywiście prowadzi do zmniejszenia obwodu w pasie? Poniższy artykuł rozwiewa wątpliwości.

  1. Czym jest L-karnityna?
  2. L-karnityna a odżywianie
  3. Suplementacja L-karnityny
  4. Dawkowanie i zapotrzebowanie

 

Czym jest L-karnityna?

Karnityna jest związkiem powstającym w mózgu, nerkach i wątrobie z dwóch aminokwasów: metioniny i lizyny. Występuje w organizmie w formie D-karnityny i L-karnityny. Pierwsza forma nie jest aktywna biologicznie i jej spora ilość znajduje się przede wszystkim w mięśniach. Jako że jedynie L-karnityna jest biologicznie aktywna, to często stosuje się to określenie ogólnie na karnitynę.

Karnityna prowadzi do zwiększonego wykorzystania tłuszczów i wzrostu wytwarzanej energii. W efekcie wzrost L-karnityny może prowadzić do zmniejszenia albo zahamowania wytwarzania tkanki tłuszczowej, a także poprawy tolerancji wysiłkowej.

Należy również wspomnieć o skutkach niedoboru L-karnityny. Należą do nich przede wszystkim osłabienie, a w dalszej konsekwencji nawet zanik mięśni szkieletowych oraz niewydolność mięśnia sercowego. Dlatego też utrzymanie odpowiedniego poziomu L-karnityny w organizmie jest istotne.

L-karnityna a odżywianie

Ludzkie ciało może przetwarzać (syntetyzować) L-karnitynę, jednakże jedynie w niewielkim zakresie. Aż 80% tej substancji jest przyjmowane przez organizm wraz z pożywieniem. Najwięcej jej występuje w wołowinie, koninie, mięsie kangura, rybach i wieprzowinie. Występuje też w produktach mlecznych, jednakże w znikomych ilościach, dlatego też wegetarianie mogą być zagrożeni niedoborami L-karnityny.

Suplementacja L-karnityny

Jako że część z leczniczej substancji w suplemencie, która z określonej w ulotce dawki przedostaje się do krążenia ogólnego w organizmie, wynosi zaledwie ok. 20%, dlatego też proponowane dawki w suplementach są dużo wyższe niż zalecane spożycie każdego dnia. Dotychczas wspomniana biodostępność L-karnityny była dość sporym problemem, ale jakiś czas temu okazało się, że insulina może zwiększać w mięśniach jej zawartość. Z kolei czynnikiem, który łatwo i szybko zwiększa wydzielanie insuliny, są węglowodany. Dlatego też stosowanie L-karnityny jako suplementacji powinno następować w towarzystwie węglowodanów (najlepiej prostych), dzięki czemu można osiągnąć o wiele lepsze rezultaty.

Dawkowanie i zapotrzebowanie

Należy wiedzieć, że funkcja odchudzająca L-karnityny tak naprawdę nie została udowodniona rzetelnymi badaniami naukowymi. Dlatego też jej suplementacja z myślą o zgubieniu zbędnych kilogramów może się okazać nieskuteczna. Przyjmowanie jej natomiast po to, aby zwiększyć wydolność wysiłkową jest zasadne, ale przede wszystkim w sportach wytrzymałościowych.

Warto też zwrócić uwagę na ewentualne skutki uboczne. Mimo że L-karnityna jako suplement jest generalnie bezpiecznym środkiem, to może wywoływać biegunki, nudności czy okresowe bóle brzucha.

Podsumowując, nie ma solidnych podstaw naukowych wskazujących jednoznacznie na działanie L-karnityny wspomagające odchudzanie. Chcąc uzyskać więc szczupłą sylwetkę, należy postawić na sprawdzone i skuteczne sposoby, czyli zdrowy tryb życia, uprawianie sportu, zmianę sposobu odżywiania. Suplementacja L-karnityną może być przydatna z kolei w przypadku uprawiania sportów wytrzymałościowych, w celu poprawienia wydolności wysiłkowej, a także w przypadku występowania niedoborów.

Źródło:
https://drmax.pl/blog-porady/co-daje-l-karnityna-jak-ja-stosowac-i-czy-warto-porada-dietetyka/.

 

 

undefined

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.