INFO E-usługowe podsumowanie września

Wrzesień to zazwyczaj spokojny rozruch po wakacyjnym wypoczynku, ale nie u nas… Niezależnie od pory roku Polacy coraz chętniej korzystają z naszych e-usług. Nie inaczej było w ostatnim miesiącu.

e-Polak potrafi! – może tak powiedzieć coraz więcej osób! Coraz więcej Polaków zamiast wizyty w urzędzie wybiera bowiem chwilę przed komputerem lub smartfonem. Sprawdziliśmy, które z naszych e-usług – czyli spraw urzędowych, które można załatwić przez internet – były najpopularniejsze we wrześniu.

PZ i GOV.PL

Każdy, kto podejmuje decyzję: „będę e-Polakiem!” powinien wiedzieć dwie rzeczy:

  • Po pierwsze – aby móc załatwiać sprawy urzędowe online potrzebny jest profil zaufany (PZ). Dzięki niemu potwierdzicie swoją tożsamość, zalogujecie się do e-usług, podpiszecie wysyłane wnioski. Założenie PZ jest szybkie i naprawdę proste (udało się to już ponad 12,8 milionom osób) i darmowe. Jeśli nie macie jeszcze profilu zaufanego – załóżcie go już dziś!

– We wrześniu profil zaufany założyło 288 976 osób – co oznacza, że każdego dnia ostatniego miesiąca PZ zakładały średnio 9632 osoby – mówi minister Janusz Cieszyński, sekretarz stanu ds. cyfryzacji w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Michał Czernecki tłumaczy, jak założyć profil zaufany przez internet. e-Polak potrafi!obejrzyj instruktaż.

  • Druga sprawa – jeśli macie już profil zaufany i podjęliście decyzję, że zamiast wizyty w urzędzie wybieracie działanie online, zajrzyjcie na portal GOV.pl. Znajdziecie tam wszystkie dostępne e-usługi. Aby ułatwić Wam wyszukiwanie – podzieliśmy je na kategorie. Trzy główne to: dla obywatela, dla przedsiębiorcy, dla urzędnika. Dalej kolejne podkategorie, np. dokumenty i dane osobowe, kierowcy i pojazdy, podatki, praca i biznes.

We wrześniu nasz portal odwiedziło 12 689 343 użytkowników!

Michał Czernecki tłumaczy, jak korzystać z portalu GOV.pl. e-Polak potrafi!obejrzyj instruktaż.

Co by tu załatwić?

Już wiecie, gdzie szukać e-usług i czego potrzeba, by z nich korzystać. Czas na obiecane e-usługowe podsumowanie września! Oto, jakie sprawy urzędowe we wrześniu Polacy załatwiali online najchętniej.

Niemal „od zawsze” jedną z najpopularniejszych e-usług jest Wyślij pismo ogólne. Nie inaczej było w ostatnim miesiącu. We wrześniu Polacy wysłali do urzędów 187 235 takich elektronicznych pism. Co oznacza, że każdego dnia wysyłali ich średnio 6241.

Nieustannie dużą popularnością cieszy się także e-usługa Zgłoś zbycie lub nabycie pojazdu. We wrześniu Polacy skorzystali z niej 79 930 razy. I tutaj ciekawostka – to o ponad 20 tysięcy więcej niż we wrześniu ubiegłego roku. To niejedyna usługa, którą przygotowaliśmy dla kierowców – o innych (turbo popularnych!) za chwilę…

Coraz więcej osób korzysta też z możliwości zawnioskowania online o odpis aktu stanu cywilnego. Umożliwia to e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego. We wrześniu e-Polacy skorzystali z niej 23 153 razy.

Przez internet możecie też się zameldować lub wymeldować się. W ostatnim miesiącu z tego rozwiązania skorzystano 20 256 razy. Jeśli chcielibyście skorzystać z e-meldunku, polecamy e-usługi Zamelduj się na pobyt stały lub czasowy dłuższy niż 3 miesiące, Wymelduj się z pobytu stałego i/lub  Wymelduj się z pobytu czasowego.

Jeśli jesteśmy już przy ważnych życiowych wydarzeniach – przypominamy: jeżeli wkrótce zostaniecie rodzicami – nie musicie iść do urzędu, by zarejestrować narodziny dziecka. Możecie to zrobić online, dzięki naszej e-usłudze Zgłoś urodzenie dziecka. We wrześniu tą drogą zgłoszono przyjście na świat 12 746 maluchów.

Na koniec jeszcze jedna ciekawostka – przez internet można też zgłosić utratę dowodu osobistego (jeśli go zgubiliście lub uszkodziliście). Z tej możliwości we wrześniu skorzystały 4493 osoby.

Co jest potrzebne, żeby zgłosić narodziny dziecka? e-Polak potrafi!obejrzyj spot.

Jazda z górki

Prawdziwymi rekordzistkami są jednak e-usługi, które przygotowaliśmy dla kierowców. Najpopularniejsza to Historia pojazdu, która daje możliwość sprawdzenia, czy auto (może też być motocykl lub inny pojazd) nie było kradzione, złomowane, czy nie ma przekręconego licznika. We wrześniu skorzystano z niej 26 280 300 razy!

1 377 969 – razy Polacy we wrześniu sprawdzali online liczbę swoich punktów karnych. Można to zrobić na dwa sposoby:

  1. na portalu GOV.pl, korzystając z e-usługi Sprawdź swoje punkty karne
  2. w aplikacji mObywatel (przy okazji – we wrześniu przybyło nam 173 219 mObywateli! To osoby, które pobrały naszą aplikację mObywatel, czyli cyfrowy portfel na dokumenty. Warto ją mieć! Więcej o aplikacja na gov.pl/mobywatel).

Mamy e-usługi nie tylko dla kierowców, ale i pasażerów. Jeśli jeździcie do pracy lub na dłuższe wyprawy autokarami, autobusami lub busami – powinniście znać e-usługę Bezpieczny autobus. Dzięki niej dowiecie się, czy pojazd, do którego wsiadacie, powinien ruszać w trasę.

Wystarczy wejść na stronę bezpiecznyautobus.gov.pl, wpisać numer rejestracyjny autobusu/autokaru/busa, którym będziecie podróżować i kliknąć „Sprawdź pojazd”. W ten sposób, w kilka chwil, dowiecie się m.in.:

  • czy pojazd ma ważne obowiązkowe badanie techniczne,
  • czy ma ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC,
  • czy nie jest wyrejestrowany lub kradziony.

We wrześniu z tej e-usługi Polacy skorzystali 83 471 razy!

Sami widzicie, że e-Polak (naprawdę) potrafi!

Sprawy urzędowe przez internet? e-Polak potrafi! obejrzyj spot.

Wydział Promocji Polityki Cyfrowej

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.