INFO ZUS wypłaty świadczeń realizuje na bieżąco

Renty i emerytury z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych są i będą wypłacane bez opóźnień. Bezpieczne są również wypłaty tzw. trzynastych emerytur.

Mimo ograniczeń wynikających z zaleceń służb sanitarnych w związku z koronawirusem, placówki ZUS na bieżąco realizują wypłaty świadczeń. – Chciałabym uspokoić naszych świadczeniobiorców, a w szczególności emerytów i rencistów, a także pracowników i pracodawców. Wypłaty wszelkich świadczeń są realizowane na bieżąco i zgodnie planem. Nie ma powodów do obaw – podkreśla prof. Gertruda Uścińska, prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Nie są zagrożone również wypłaty trzynastek. Całkowity koszt dodatkowego rocznego świadczenia to prawie 12 mld zł. Trzynastki będą wypłacane z urzędu, nie będzie więc trzeba składać wniosków. Większość osób otrzyma je wraz z kwietniową emeryturą lub rentą – dodaje profesor. Trzynaste świadczenie będzie przysługiwało osobom, które na 31 marca 2020 roku będą miały prawo do wypłaty świadczenia emerytalno-rentowego.

Zakład na bieżąco wypłaca nie tylko emerytury i renty, ale również inne świadczenia, w tym np. zasiłki opiekuńcze, chorobowe czy pogrzebowe. Instytucja bez zakłóceń realizuje też waloryzację emerytur i rent. Od marca podwyżki objęły ponad 8 mln świadczeniobiorców. Koszt tegorocznej waloryzacji rent i emerytur to 9,2 mld zł.

Dodatkowe informacje

W razie pytań o świadczenia ZUS zaleca kontakt telefoniczny lub przez internet. Działają obecnie cztery infolinie – ogólna, czynna w godz. 7.00-18.00, pod numerem 22 560 16 00 oraz infolinie tematyczne czynne w godzinach 7.00-15.00:

  • 22 290 87 01 w sprawie zasiłków chorobowych i opiekuńczych w związku z koronawirusem,
  • 22 290 87 02 w sprawie wsparcia ZUS dla przedsiębiorców,
  • 22 290 87 03 w sprawie odwołanych badań lekarskich i rehabilitacji leczniczej.

Pytania do ZUS można wysyłać również mailem pod adres cot@zus.pl. Informacje o swoich świadczeniach i składkach można uzyskać w Platformie Usług Elektronicznych.

Dla bezpieczeństwa sale obsługi klientów są dostępne tylko w ramach wydzielonych stref, w których klienci mogą samodzielnie składać wnioski do przeznaczonych do tego pojemników, bez kontaktu z pracownikiem.

 Małgorzata Korba/rzecznik ZUS w województwie lubelskim

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *