Info

Założenie agencji marketingowej, przeczytaj przyszły przedsiębiorco!

Marketing jest jednym z najbardziej dynamicznych i rozwijających się branż. Nie bez powodu, wciąż poszukiwani są specjaliści z tej dziedziny, więc pomysł założenia agencji marketingowej z pewnością może być opłacalny! Jej głównymi celami są m.in. tworzenie strategii marketingowych, kreację wizerunku, prowadzenie badań, działania PR. Są to niezwykle rozległe obszary wiedzy, które wymagają również niemałego doświadczenia. W związku z tym nie ma powodu, aby samo założenie własnej działalności w tej dziedzinie sprawiało Ci dodatkowe trudności. Dlatego przygotowaliśmy poniższy poradnik przyszłego przedsiębiorcy, aby ułatwić Ci przejście przez tę ścieżkę.

Rejestracja agencji marketingowej – o czym pamiętać?

Istnieją warunki, w których nie ma konieczności rejestrowania działalności gospodarczej. Dotyczy to sytuacji, kiedy

  • Prowadzisz działalność jako osoba fizyczna, a przychody z niej nie przekraczają 50% wartości minimalnego wynagrodzenia (do 30 czerwca 2023 roku) – 3490 zł brutto. Natomiast od 1 lipca będzie to już 75% minimalnego wynagrodzenia – 3600 zł brutto;
  • Nie prowadziłeś(aś) działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy.

Zatem jeżeli spełniasz te warunki, nie masz obowiązku zgłoszenia działalności. W innym wypadku, jeśli np. przekroczysz limit przychodu w danym miesiącu, w ciągu 7 dni od zaistnienia tej sytuacji – musisz zarejestrować firmę w CEIDG.

W rejestracji firmy pomogą doświadczeni konsultanci, skorzystaj już teraz: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy

Możliwe formy prawne dla agencji marketingowej

Do najpopularniejszych form prawnych, które wybierane są do założenia agencji marketingowej, należą:

  • Jednoosobowa działalność gospodarcza – może być prowadzona przez osobę fizyczną, nie wymaga sporządzenia umowy czy wniesienia kapitału początkowego. Przedsiębiorca odpowiada za firmę całym swoim majątkiem.
  • Spółka cywilna – w jej skład wchodzą wspólnicy, którzy są podmiotami praw i obowiązków. Powstaje poprzez zawarcie umowy pomiędzy nimi, natomiast nie jest konieczne założenie kapitału zakładowego. Każdy ze wspólników odpowiada solidarnie za działalność swoim majątkiem oraz może reprezentować spółkę.
  • Spółka komandytowa – w jej skład wchodzą komplementariusze, którzy odpowiadają solidarnie całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy oraz komandytariusze – do ustalonej sumy
  • Spółka komandytowo-akcyjna – należą do niej akcjonariusze i komplementariusze. Odpowiedzialność majątkową za firmę ponoszą komplementariusze. Minimalny kapitał zakładowy do założenia spółki wynosi 50 000 zł.
  • Spółka jawna – może być prowadzone przez min. 2 wspólników, którzy solidarnie odpowiadają całym swoim majątkiem za zobowiązania spółki.
  • Spółka akcyjna – w jej skład wchodzą akcjonariusze, za zobowiązania spółka odpowiada ze swojego majątku. Niezbędne do jej rozpoczęcia jest wniesienie kapitału zakładowego wynoszącego min. 100 000 zł.
  • Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – może być założona przez 1 lub kilku wspólników, którzy nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania finansowe. Spółka ze względu na posiadaną osobowość prawną odpowiada swoim majątkiem. Minimalny kapitał zakładowy musi wynosić min. 5000 zł.

Rejestracja agencji marketingowej w CEIDG

Jeśli zdecydujesz się na założenie agencji marketingowej, rejestrację nowo powstałej firmy możesz dokonać przez Internet, składając wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Już w dniu złożenia owego wniosku możesz oficjalnie rozpocząć działalność. Z kolei w przypadku podmiotów takich jak spółka jawna, komandytowa, komandytowo-akcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością czy akcyjną – musisz zarejestrować je w Krajowym Rejestrze Sądowym. Należy złożyć odpowiedni wniosek o wpis za pomocą Portalu Rejestrów Sądowych, który krok po kroku przeprowadza przedsiębiorcę przez ten proces. Poza wypełnionym formularzem musisz również dołączyć do niego sporządzoną umowę spółki, oświadczenie o wniesieniu potrzebnego kapitału początkowego, oświadczenia osób reprezentujących spółkę, dokument zaświadczający o powołaniu członków zarządu oraz wykaz wspólników.

Przed założeniem agencji marketingowej, musisz wybrać odpowiednie kody PKD, opisujące specyfikę i przedmiot Twojej działalności. Taką informację należy podać podczas wypełniania wniosku o wpis do CEIDG. W przypadku spółek dotyczy to jedynie rejestracji spółek cywilnych lub kapitałowych, chociaż w innych formach prawnych również warto to zawrzeć, aby ułatwić identyfikację firmy. Zatem założenie agencji marketingowej wymaga użycia następujących kodów:

PKD 73.11.Z, czyli:

  • kompleksowe projektowanie i realizowanie kampanii reklamowych poprzez projektowanie, planowanie i umieszczanie reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, Internecie oraz innych mediach;
  • projektowanie, planowanie i umieszczanie reklam zewnętrznych w formie billboardów, paneli, gablot i sterowców reklamowych, wystawach okiennych, reklam na samochodach i autobusach it.;
  • dystrybucję i doręczanie prospektów i próbek reklamowych; tworzenie stoisk oraz innych konstrukcji i miejsc wystawowych; prowadzenie kampanii reklamowych i postałych usług reklamowych mających na celu przyciągnięcie lub zatrzymanie klientów (np. promocję wyrobów, marketing bezpośredni, doręczanie i zamieszczanie prospektów i próbek reklamowych oraz bezpośrednią reklamę korespondencyjną);
  • doradztwo marketingowe.


PKD 73.12.A-D, czyli:

  • A: Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji;
  • B: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych;
  • C: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych;
  • D: Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach.

Wybór sposobu księgowości dla agencji marketingowej

Założenie agencji marketingowej, tak jak w innych rodzajach działalności, wiąże się z kwestią wyboru sposobu prowadzenia księgowości. Najprostszymi z nich są np. KPiR (księga przychodów i rozchodów), jednakże jeżeli zdecydujesz się na założenie któregoś z rodzaju spółki, powinieneś(aś) prowadzić pełną księgowość. Warto dodać, iż obowiązek ten dotyczy również firm, których roczny przychód netto wyniósł powyżej 9 654 400 zł (dotyczy 2023 roku).

Oczywiście, masz możliwość prowadzenia księgowości swojej firmy samodzielnie, jednakże jeśli nie masz wystarczającej wiedzy i doświadczenia – ryzykujesz popełnianiem błędów. Konsekwencją będzie nie tylko poświęcenie na te kwestie dużej ilości czasu, ale narażasz się również na straty, a nawet kary finansowe ze strony organów państwowych. Dlatego też najlepiej jest skorzystać z profesjonalnej oferty biura rachunkowego i pomocy księgowej.

Co ważne, warto zdecydować o sposobie prowadzenia księgowości przed złożeniem wniosku o rejestrację agencji marketingowej. Wynika to z faktu, iż w formularzu musisz m.in. wskazać miejsce przechowywania swojej dokumentacji księgowej.

Sprawdź księgowość dopasowaną do agencji marketingowej: https://www.ifirma.pl/ksiegowosc-dla-agencji-reklamowych

Wybór formy opodatkowania

Następnym ważnym aspektem jest wybór formy opodatkowania. W zależności od formy prawnej prowadzonej agencji marketingowej należy liczyć się z różnymi zobowiązaniami podatkowymi. Zatem możesz wybrać z następujących opcji:

  • Opodatkowanie podatkiem liniowym – stawka opodatkowania wynosi 19% bez względu na to, jak wysokie dochody uzyskasz w danym roku.
  • Opodatkowanie na zasadach ogólnych – podatek oblicza się na podstawie 2 progów podatkowych 17% (do 85 528 zł) lub 32% (powyżej 85 528 zł).
  • Podatek CIT – jeśli zakładasz spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, obowiązuje Cię 9% lub 19% podatku. Z tej niższej stawki mogą korzystać podatnicy, których przychód w roku poprzednim nie przekroczył 9 654 400 zł (2 mln euro).

Oprogramowanie do zarządzania projektami

W pracy i codziennych zadaniach w agencji marketingowej konieczne jest skuteczne zarządzania projektami. Bez należytej organizacji, kierowania zespołem i monitoringu postępów trudne byłoby osiągnięcie sukcesu w branży oraz rozwój. Dlatego też warto inwestować w nowoczesne narzędzia i oprogramowania, które oferują wiele przydatnych funkcji, niezastąpionych w wielu sytuacjach. Przydatne może być kompleksowe narzędzie: https://firmbee.com/pl/narzedzia/zarzadzanie-projektami

Co możesz dzięki nim osiągnąć?

  • Wyznaczać i komunikować zespołowi realne cele biznesowe;
  • Planować projekty i przedsięwzięcia, zarządzać budżetem na wydatki marketingowe, kampanie itp.;
  • Zachęcić do współpracy zespołowej i poprawić jej jakość;
  • Kierować pracą poszczególnych członków zespołu, oddelegowywać zadania, monitorować ich postępy;
  • Rozpoznawać i przeciwdziałać ryzyku biznesowemu;
  • Rozwiązywać problemy;
  • Przechowywać i zarządzać niezbędną dokumentacją, plikami.

Jednym z narzędzi, które jest warte uwagi i warto je wykorzystać po zakończeniu zakładania agencji marketingowej, jest Firmbee. Dzięki niemu Twoje projekty i pomysły będą realne do wykonania, a ich realizacja będzie przyjemnością, kończąc na osiągnięciu wyznaczonych celów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *