EdukacjaInfo

EDUKACJA Otwierają drogę do powszechnej i bezpłatnej edukacji programowania dla dzieci i młodzieży

Inauguracja projektu „Code with Pope” w sojuszu z Papieżem Franciszkiem

Miron Mironiuk, polski przedsiębiorca, rozpoczyna niezwykły program zainicjowany na spotkaniu z Papieżem Franciszkiem, otwierając drogę do powszechnej i bezpłatnej edukacji programowania dla dzieci i młodzieży

Miron Mironiuk, polski przedsiębiorca i założyciel firmy Cosmose AI, w sojuszu z Papieżem Franciszkiem, oficjalnie zainaugurował światową edycję programu edukacyjnego „Code with Pope” (pl: Programuj z Papieżem), który jest dostępny w języku angielskim, hiszpańskim, włoskim oraz polskim. Ma on na celu umożliwić dzieciom z całego świata zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kształtowania swojej cyfrowej przyszłości. Inicjatywa jest powiązaną z polskim projektem edukacyjnym „Programowanie = Nasz Drugi Język”, którego pilotaż został uruchomionym z początkiem września br. w szkołach w czterech polskich gminach. 

Miron Mironiuk, polski przedsiębiorca technologiczny i założyciel firmy Cosmose AI wycenianej na ponad 2 mld złotych (500 mln dolarów), czerpiąc motywację z własnego doświadczenia oraz obserwując, jak umiejętności programowania zmieniły życie ludzi z jego pokolenia, opracował ideę projektu „Programowanie = Nasz Drugi Język”. 

Celem projektu jest zwiększenie poziomu nauczania programowania w szkołach podstawowych – tak, by wykorzystać olbrzymi potencjał Polaków i uczynić programowanie umiejętnością równie powszechną, jak czytanie i pisanie. Po pozytywnym odbiorze inicjatywy w kraju, Miron Mironiuk zdecydował o rozszerzeniu jej zasięgu i dotarciu do jeszcze większej liczby dzieci i młodzieży z grup wykluczonych z powszechnej nauki programowania w pozostałych krajach świata. Dlatego chcąc podzielić się wersją programu, która została dobrze przyjęta w Polsce, a która pomoże wyrównywać szanse najbiedniejszych regionów geograficznych, powstała pierwsza odsłona inicjatywy „Code with…” o zasięgu międzynarodowym, w porozumieniu z Papieżem Franciszkiem. 

Programowanie jak liczenie czy czytanie

W najbliższych latach kompetencje w zakresie programowania staną się równie istotne, jak umiejętność czytania i pisania. Dane Światowego Forum Ekonomicznego wskazują, że najszybciej rosnące miejsca pracy znajdują się w sektorze technologicznym. Jednak poważny niedobór cyfrowych umiejętności na skalę globalną grozi pozostawieniem 85 milionów nieobsadzonych miejsc pracy do roku 2030. W związku z tym konieczne jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji programowania, zwłaszcza w krajach o niskim i średnim dochodzie.

Inicjatywa „Code with Pope” promuje powszechny dostęp do edukacji programowania poprzez bezpłatną platformę edukacyjną online dla uczniów w wieku 11-15 lat w Europie, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Stanowi ona globalną ekspansję programu „Programowanie = Nasz Drugi Język”, który został uruchomiony przez Mirona Mironiuka i przedstawicieli polskiego rządu oraz samorządów we wrześniu br. Od niespełna dwóch miesięcy pilotaż programu pomaga w rozwijaniu nowych kompetencji wśród tysięcy dzieci w kraju, a w kolejce do kolejnej edycji zapisały się już setki gmin i szkół. 

Polska przykładem dla innych państw

Polska odnotowuje znaczący rozwój w dziedzinie technologii, zwłaszcza w obszarze sztucznej inteligencji, a takie firmy jak Google Brain, Cosmose AI i Open AI (10 z pierwszych 50 pracowników Open AI to Polacy) odgrywają tu znaczącą rolę. Ponadto Polacy przodują w dziedzinie talentów technologicznych: w 35 edycjach Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej, prestiżowego międzynarodowego konkursu informatycznego, Polska zajmuje drugie miejsce, ustępując tylko Chinom, pomimo że jej populacja jest 37 razy mniejsza.

Dla dzieci to ogromna szansa, aby w przyszłości móc z powodzeniem konkurować na rynku, dzięki wielu nowym i lepiej rozwiniętym kompetencjom. Dodatkowo, jestem dumny z mojego pochodzenia, dlatego pragnę, aby cały świat zobaczył, jak nowoczesnym i rozwijającym się krajem jest Polska. komentuje Miron Mironiuk i dodaje: Polacy od zawsze kierowali się zasadami solidarności, pomagając tym, którzy tej pomocy w danej chwili najbardziej potrzebują. Od wielu lat akcje humanitarne pomagają budować szkoły i studnie w krajach rozwijających się. Dzisiaj my chcemy podzielić się wersją programu, który może pomóc wyrównywać szanse dzieci pochodzących z wykluczonych regionów.

Kościół Katolicki wspiera najbiedniejszych i inspiruje do lepszej przyszłości

Miron Mironiuk dostrzegł potencjał, jaki daje projektowi zasięg Kościoła Katolickiego na świecie – dzięki temu program może dotrzeć do dzieci z regionów i grup o mniejszych perspektywach rozwoju, przekazując im podstawowe umiejętności programowania. Luki edukacyjne w krajach, w których większość stanowią katolicy, nadal jest problemem. Takie państwa jak Meksyk i Kolumbia plasują się w dolnej trzeciej części wszystkich gospodarek pod względem umiejętności podstawowych, a Filipiny znajdują się wśród dziesięciu ostatnich krajów, według rankingu PISA 2018.

Dziś rozpoczynamy globalny projekt „Code with Pope”, którego celem jest wprowadzenie jeszcze większej liczby dzieci do świata programowania i zniwelowanie widocznych dysproporcji w edukacji – a te szybko nasilają się na całym świecie. Umiejętność programowania to klucz do jaśniejszej przyszłości dla następnego pokolenia. Powinniśmy zadbać o większą świadomość dzieci w zakresie zagrożeń związanych z manipulacją opartą na sztucznej inteligencji oraz fake newsach – a umiejętności programistyczne odgrywają tu istotną rolę. Jednak na całym świecie, w tym w krajach o licznej społeczności katolickiej, utrzymują się luki w zakresie fundamentalnych kompetencji. Dlatego zachęcam rodziców i opiekunów na całym świecie, aby namówili swoje dzieci do ” Programowania z Papieżem”, aby dać im możliwość decydowania o sobie w erze cyfrowej – dodaje Miron Mironiuk.

Jednym z partnerów merytorycznych programu jest Codeforia.

Codeforia to kompleksowe narzędzie do samodzielnej nauki programowania. Przygotowane lekcje krok po kroku pozwalają uczniom zdobywać kolejne umiejętności, rozwijać kreatywność oraz myślenie komputacyjne. Proponujemy naukę poprzez doświadczanie i eksperymentowanie – udostępniliśmy ponad 200 zadań (mini projektów) o zróżnicowanym poziomie trudności. Natychmiastowa automatyczna ocena pozwala uczniom monitorować postępy i sukcesywnie udoskonalać swoje rozwiązania. Elementy gamifikacji zachęcają uczniów do aktywności na platformiemówi Jacek Tomasiewicz z Codeforia, współtwórca kursu nauki podstaw programowania udostępnionego za darmo w ramach „Code with Pope”.

Więcej informacji o programie na: programujzpapiezem.pl

# # #

O programie „Programowanie = Nasz Drugi Język”  

Globalna inicjatywa edukacyjna obejmująca programy nauczania dla młodzieży w wieku od 11 do 15 lat dostępna w języku hiszpańskim, angielskim, włoskim i polskim, z możliwością wprowadzenia kolejnych języków. 

Rozszerzenie na cały świat opiera się na dotychczasowych osiągnięciach w Polsce. W programie „Programowanie – Nasz Drugi Język” uczestniczy ponad stu nauczycieli i tysiące dzieci, a jego szybka ekspansja planowana jest na rok 2024. W ciągu najbliższych czterech lat program ma na celu dotarcie do wszystkich dzieci w całej Polsce, aby zapewnić im dostęp do najlepszej edukacji w zakresie programowania.

Inicjatywa jest wspierana przez Cosmose AI i Codeforia.

O Mironie Mironiuku

Miron Mironiuk jest założycielem Cosmose AI, firmy technologicznej wycenianej na 500 milionów dolarów, która specjalizuje się w doświadczeniach zakupowych opartych na sztucznej inteligencji. Poza swoimi przedsięwzięciami biznesowymi, Miron jest filantropem z pasją do wspierania edukacji programistycznej na całym świecie. Zdobył uznanie w ramach listy Forbes Asia 30 Under 30 I Financial Times New Europe 100 Challengers.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *