EDUKACJA Otwierają drogę do powszechnej i bezpłatnej edukacji programowania dla dzieci i młodzieży
Inauguracja projektu „Code with Pope” w sojuszu z Papieżem Franciszkiem
Miron Mironiuk, polski przedsiębiorca, rozpoczyna niezwykły program zainicjowany na spotkaniu z Papieżem Franciszkiem, otwierając drogę do powszechnej i bezpłatnej edukacji programowania dla dzieci i młodzieży
Miron Mironiuk, polski przedsiębiorca i założyciel firmy Cosmose AI, w sojuszu z Papieżem Franciszkiem, oficjalnie zainaugurował światową edycję programu edukacyjnego „Code with Pope” (pl: Programuj z Papieżem), który jest dostępny w języku angielskim, hiszpańskim, włoskim oraz polskim. Ma on na celu umożliwić dzieciom z całego świata zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do kształtowania swojej cyfrowej przyszłości. Inicjatywa jest powiązaną z polskim projektem edukacyjnym „Programowanie = Nasz Drugi Język”, którego pilotaż został uruchomionym z początkiem września br. w szkołach w czterech polskich gminach.
Miron Mironiuk, polski przedsiębiorca technologiczny i założyciel firmy Cosmose AI wycenianej na ponad 2 mld złotych (500 mln dolarów), czerpiąc motywację z własnego doświadczenia oraz obserwując, jak umiejętności programowania zmieniły życie ludzi z jego pokolenia, opracował ideę projektu „Programowanie = Nasz Drugi Język”.
Celem projektu jest zwiększenie poziomu nauczania programowania w szkołach podstawowych – tak, by wykorzystać olbrzymi potencjał Polaków i uczynić programowanie umiejętnością równie powszechną, jak czytanie i pisanie. Po pozytywnym odbiorze inicjatywy w kraju, Miron Mironiuk zdecydował o rozszerzeniu jej zasięgu i dotarciu do jeszcze większej liczby dzieci i młodzieży z grup wykluczonych z powszechnej nauki programowania w pozostałych krajach świata. Dlatego chcąc podzielić się wersją programu, która została dobrze przyjęta w Polsce, a która pomoże wyrównywać szanse najbiedniejszych regionów geograficznych, powstała pierwsza odsłona inicjatywy „Code with…” o zasięgu międzynarodowym, w porozumieniu z Papieżem Franciszkiem.
Programowanie jak liczenie czy czytanie
W najbliższych latach kompetencje w zakresie programowania staną się równie istotne, jak umiejętność czytania i pisania. Dane Światowego Forum Ekonomicznego wskazują, że najszybciej rosnące miejsca pracy znajdują się w sektorze technologicznym. Jednak poważny niedobór cyfrowych umiejętności na skalę globalną grozi pozostawieniem 85 milionów nieobsadzonych miejsc pracy do roku 2030. W związku z tym konieczne jest zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji programowania, zwłaszcza w krajach o niskim i średnim dochodzie.
Inicjatywa „Code with Pope” promuje powszechny dostęp do edukacji programowania poprzez bezpłatną platformę edukacyjną online dla uczniów w wieku 11-15 lat w Europie, Afryce i Ameryce Łacińskiej. Stanowi ona globalną ekspansję programu „Programowanie = Nasz Drugi Język”, który został uruchomiony przez Mirona Mironiuka i przedstawicieli polskiego rządu oraz samorządów we wrześniu br. Od niespełna dwóch miesięcy pilotaż programu pomaga w rozwijaniu nowych kompetencji wśród tysięcy dzieci w kraju, a w kolejce do kolejnej edycji zapisały się już setki gmin i szkół.
Polska przykładem dla innych państw
Polska odnotowuje znaczący rozwój w dziedzinie technologii, zwłaszcza w obszarze sztucznej inteligencji, a takie firmy jak Google Brain, Cosmose AI i Open AI (10 z pierwszych 50 pracowników Open AI to Polacy) odgrywają tu znaczącą rolę. Ponadto Polacy przodują w dziedzinie talentów technologicznych: w 35 edycjach Międzynarodowej Olimpiady Informatycznej, prestiżowego międzynarodowego konkursu informatycznego, Polska zajmuje drugie miejsce, ustępując tylko Chinom, pomimo że jej populacja jest 37 razy mniejsza.
– Dla dzieci to ogromna szansa, aby w przyszłości móc z powodzeniem konkurować na rynku, dzięki wielu nowym i lepiej rozwiniętym kompetencjom. Dodatkowo, jestem dumny z mojego pochodzenia, dlatego pragnę, aby cały świat zobaczył, jak nowoczesnym i rozwijającym się krajem jest Polska. – komentuje Miron Mironiuk i dodaje: Polacy od zawsze kierowali się zasadami solidarności, pomagając tym, którzy tej pomocy w danej chwili najbardziej potrzebują. Od wielu lat akcje humanitarne pomagają budować szkoły i studnie w krajach rozwijających się. Dzisiaj my chcemy podzielić się wersją programu, który może pomóc wyrównywać szanse dzieci pochodzących z wykluczonych regionów.
Kościół Katolicki wspiera najbiedniejszych i inspiruje do lepszej przyszłości
Miron Mironiuk dostrzegł potencjał, jaki daje projektowi zasięg Kościoła Katolickiego na świecie – dzięki temu program może dotrzeć do dzieci z regionów i grup o mniejszych perspektywach rozwoju, przekazując im podstawowe umiejętności programowania. Luki edukacyjne w krajach, w których większość stanowią katolicy, nadal jest problemem. Takie państwa jak Meksyk i Kolumbia plasują się w dolnej trzeciej części wszystkich gospodarek pod względem umiejętności podstawowych, a Filipiny znajdują się wśród dziesięciu ostatnich krajów, według rankingu PISA 2018.
– Dziś rozpoczynamy globalny projekt „Code with Pope”, którego celem jest wprowadzenie jeszcze większej liczby dzieci do świata programowania i zniwelowanie widocznych dysproporcji w edukacji – a te szybko nasilają się na całym świecie. Umiejętność programowania to klucz do jaśniejszej przyszłości dla następnego pokolenia. Powinniśmy zadbać o większą świadomość dzieci w zakresie zagrożeń związanych z manipulacją opartą na sztucznej inteligencji oraz fake newsach – a umiejętności programistyczne odgrywają tu istotną rolę. Jednak na całym świecie, w tym w krajach o licznej społeczności katolickiej, utrzymują się luki w zakresie fundamentalnych kompetencji. Dlatego zachęcam rodziców i opiekunów na całym świecie, aby namówili swoje dzieci do ” Programowania z Papieżem”, aby dać im możliwość decydowania o sobie w erze cyfrowej – dodaje Miron Mironiuk.
Jednym z partnerów merytorycznych programu jest Codeforia.
– Codeforia to kompleksowe narzędzie do samodzielnej nauki programowania. Przygotowane lekcje krok po kroku pozwalają uczniom zdobywać kolejne umiejętności, rozwijać kreatywność oraz myślenie komputacyjne. Proponujemy naukę poprzez doświadczanie i eksperymentowanie – udostępniliśmy ponad 200 zadań (mini projektów) o zróżnicowanym poziomie trudności. Natychmiastowa automatyczna ocena pozwala uczniom monitorować postępy i sukcesywnie udoskonalać swoje rozwiązania. Elementy gamifikacji zachęcają uczniów do aktywności na platformie – mówi Jacek Tomasiewicz z Codeforia, współtwórca kursu nauki podstaw programowania udostępnionego za darmo w ramach „Code with Pope”.
Więcej informacji o programie na: programujzpapiezem.pl
# # #
O programie „Programowanie = Nasz Drugi Język”
Globalna inicjatywa edukacyjna obejmująca programy nauczania dla młodzieży w wieku od 11 do 15 lat dostępna w języku hiszpańskim, angielskim, włoskim i polskim, z możliwością wprowadzenia kolejnych języków.
Rozszerzenie na cały świat opiera się na dotychczasowych osiągnięciach w Polsce. W programie „Programowanie – Nasz Drugi Język” uczestniczy ponad stu nauczycieli i tysiące dzieci, a jego szybka ekspansja planowana jest na rok 2024. W ciągu najbliższych czterech lat program ma na celu dotarcie do wszystkich dzieci w całej Polsce, aby zapewnić im dostęp do najlepszej edukacji w zakresie programowania.
Inicjatywa jest wspierana przez Cosmose AI i Codeforia.
O Mironie Mironiuku
Miron Mironiuk jest założycielem Cosmose AI, firmy technologicznej wycenianej na 500 milionów dolarów, która specjalizuje się w doświadczeniach zakupowych opartych na sztucznej inteligencji. Poza swoimi przedsięwzięciami biznesowymi, Miron jest filantropem z pasją do wspierania edukacji programistycznej na całym świecie. Zdobył uznanie w ramach listy Forbes Asia 30 Under 30 I Financial Times New Europe 100 Challengers.