TOMASZÓW Od recytacji do teatru – warsztaty dla nauczycieli
Zdobywanie wiedzy, wzbogacanie słownictwa, rozwój analitycznego myślenia, rozwijanie wyobraźni, to tylko niektóre walory wynikające z czytania książek. „Czytanie to najlepszy sposób uczenia się.
Czytanie najlepszą nauką” pisał Aleksander Puszkin.
Mając na uwadze powyższe aspekty i uwzględniając priorytet Ministerstwa Edukacji Narodowej na rok szkolny 2015/2016 o rozwijaniu kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianiu czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, w listopadzie 2015 roku Biblioteka Pedagogiczna w Zamościu Filia w Tomaszowie Lubelskim zorganizowała dla nauczycieli cykl warsztatów ph. „Od recytacji do teatru”.
Na dziesięciogodzinne zajęcia, prowadzone przez panią mgr Marię Jadwigę Krawczyk, uczęszczało 20 nauczycieli.
W trakcie spotkań pani Krawczyk wprowadzała uczestników w świat kultury żywego słowa. Zajęcia miały niekiedy formę teoretyczną, jednak zdecydowanie więcej uwagi poświęcono ćwiczeniom praktycznym, które obejmowały usprawnienie pełnego oddechu dla potrzeb recytacji. Celem ćwiczeń z fonacji i emisji głosu było uświadomienie nauczycielom, w jaki sposób kosztem najmniejszego wysiłku osiągnąć głos o pełnym, czystym brzmieniu, jak najbardziej nośny, jak najlepiej słyszalny.
Materiałem do ćwiczeń emisji głosu były samogłoski. Prowadząca nieco dłużej zatrzymała się nad problematyką pogłębionej analizy treści wybranego tekstu. Kolejną ciekawą treścią szkolenia, było omówienie kryteriów według których oceniana jest recytacja.
O celowości i konieczności przeprowadzania warsztatów teatralnych nikogo nie trzeba przekonywać. Wypowiedzi uczestników podczas ewaluacji potwierdziły zasadność przeprowadzonych zajęć. Oto niektóre z nich:
„Od dawna marzyły mi się warsztaty o takiej tematyce. Decyzja o zapisaniu się na nie była natychmiastowa, dodatkowym atutem podjętej decyzji było nazwisko prowadzącej zajęcia. Nie zawiodłam się, moje oczekiwania zostały spełnione… Profesjonalizm i ogromną wiedzę podpartą doświadczeniem, którym podzieliła się z nami Pani Krawczyk dopełniła życzliwa atmosfera panująca w bibliotece. Wszystkie te elementy sprawiły, iż z prawdziwą przyjemnością uczestniczyłam w tym szkoleniu, a ćwiczenia, które poznałam na zajęciach już wykorzystuję w pracy z uczniami”.
„Jestem bardzo zadowolona, że mogłam wziąć udział w tego typu szkoleniu. Pozwoliło mi ono usystematyzować wiedzę dotyczącą warsztatu recytatora. Pani prowadząca zajęcia pokazała w przystępny sposób, jak należy przygotować ucznia do recytacji, począwszy od ćwiczeń nad dykcją, a skończywszy na pracy nad interpretacją utworu”
„Zakres treści obejmujących szkolenie miał praktyczne podłoże i został przekazany w sposób bardzo jasny i przystępny… Stworzono bardzo dobre warunki do przeprowadzenia szkolenia. Panowała życzliwa, miła i przyjazna atmosfera”
Uczenie recytacji jest twórczą drogą dla rozwoju ucznia. Na tej drodze ważne są profesjonalne wskazówki nauczyciela. Mamy nadzieję, że warsztaty przeprowadzone w bibliotece pedagogicznej osiągnęły swój cel.
mat. promocyjny