LUBYCZA KRÓLEWSKA Realizują projekt Erasmus+

„Multicultural Communication Breaking Stereotypes”- projekt realizowany przez Szkołę w Lubyczy Królewskiej w latach 2016-2018.
Dofinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu „Erasmus+”Akcja KA 2 Partnerstwa Strategiczne.
Jego inicjatorką w szkole jest dyrektor Bożena Ziembińska.
W dniach 2-6 czerwca 2017 roku w Zespole Szkół w Lubyczy Królewskiej się trzecie spotkanie projektowe. W Lubyczy Królewskiej spotkało się 33. nauczycieli ze szkół partnerskich z Włoch, Litwy, Portugalii, Bułgarii, Rumunii, Hiszpanii, Turcji, Grecji (niestety tym razem przedstawiciele szkoły w Bułgarii nie mogli gościć w naszym kraju). Pierwszego dnia uczestnicy projektu zostali powitani przez władze miasta Lubycza Królewska, następnie z towarzyszącymi im zuchami i harcerzami przemaszerowali do szkoły gdzie odbyło się oficjalne powitanie podczas którego zostały odegrane hymny wszystkich krajów partnerskich. Podczas powitania został zaprezentowany program p.t. “Tańczę i śpiewam” na którym to uczniowie naszej szkoły śpiewali i tańczyli tradycyjne tańce i piosenki. Po powitaniu goście zwiedzali szkołę, która została specjalne przygotowana do wizyty gości (każda klasa prezentowała jedno z wylosowanych państw ubiorem i wystrojem klasopracowni). Na zakończenie dnia pierwszego zorganizowane zostało spotkanie projektowe na którym goście mieli okazje obejrzeć prezentację przedstawiającą historię naszej szkoły. Drugiego dnia partnerzy wzięli udział w wycieczce do Obozu Zagłady w Bełżcu oraz spacerowali po Szumach na rzece Tanwi. Po wycieczce odbyła się uroczysta kolacja w ramach projektu Erasmus+ “Międzykulturowa komunikacja: Łamanie Stereotypów”. Nauczyciele, uczniowie, pracownicy obsługi wraz z zaproszonymi gośćmi zorganizowali wieczór kulturalny na którym partnerzy projektu z Grecji, Włoch, Litwy. Portugalii, Hiszpanii, Rumunii i Turcji prezentowali swoje tradycyjne potrawy, które każdy z obecnych mógł skosztować. Kolejnym punktem wieczoru było wręczenie przez władze miasta Lubyczy Królewskiej, Panią Dyrektor Zespołu Szkół w Lubyczy Królewskiej Bożenę Ziembińską oraz uczniów, którzy przebrali się za charakterystyczne postacie z poszczególnych krajów (np. Atena z Grecji) drobnych upominków dla gości z zagranicy. Następnie przedstawiciele krajów partnerskich zaprezentowali swoje tradycyjne stroje ludowe śpiewając w nich regionalne piosenki i tańcząc ludowe tańce. Podczas imprezy wszyscy świetnie bawili się wymieniając rożne spostrzeżenia na temat różnic i podobieństw w kulturach krajów europejskich. Trzeciego dnia goście wraz z przewodnikiem zwiedzali Zamość – miasto idealne. Czwartego dnia odbył się przegląd piosenki obcojęzycznej na którym to nasi uczniowie wspaniale prezentowali swoje talenty wokalne i językowe. Kolejnym punktem dnia była konferencja edukacyjna przeprowadzona przez Annę Lorenz p.t . “Teaching Aids” i spotkanie projektowe wypracowanych do tej pory osiągnięć. Po południu została zorganizowana wycieczka do Muzeum Skamieniałych Drew w Siedliskach i na przejście graniczne w Hrebennem. Piątego dnia goście odwiedzili placówkę Straży Granicznej w Lubyczy Królewskiej, Przedszkole Samorządowe w Lubyczy Królewskiej. Specjalnie dla gości na stadionie CSiR zostały przygotowane pokazy karate, pokaz tańca nowoczesnego oraz gry i zabawy w których brali udział partnerzy projektu. Na zakończenie działań uczestnicy zostali zaproszeni na przepyszny obiad przygotowany przez KGW “Lubczyk” i w przebraniach prawdziwych kucharzy uczyli się robić nasze polskie pierogi. Po południu chętni goście odwiedzili okoliczne miasto Tomaszów Lubelski .
W dniach 28 września-4 października 2017 r. w ramach projektu ERAZMUS+ miała miejsce kolejna czwarta wizyta tym razem do Hiszpanii.
Nauczycielki ze Szkoły Podstawowej w Lubyczy Królewskiej (Agnieszka Grabska, Ewelina Depko, Agnieszka Głąb-Kruk, Justyna Słowik i Jadwiga Niedbała) gościły w Alcover – miasteczku położonym w uroczej Katalonii. Bardzo serdecznie powitali nas uczniowie i nauczyciele miejscowej szkoły. Szkoła jest nowoczesna i przyjazna uczniom jej wnętrze wykonane w modernistycznym stylu pop-art, posiada bogatą bazę dydaktyczną (projektory, tablice interaktywne, laboratoria…). Uczniowie korzystają z laptopów, notebooków zaś na przerwach nie używają telefonów tylko rozmawiają ze sobą/świetnie się ze sobą komunikują, są otwarci-bezpośredni-tolerancyjni. Popularną literaturą obecnie są „Ptaki” Bruno Schulza. W szkole pracuje 30 nauczycieli i uczęszcza 300 uczniów w wieku 12-18 lat w dwu ostatnich latach nauki wybierają sobie przedmioty i zajęcia w których chcą uczestniczyć i nie korzystają z podręczników. Uczniowie z Alcover świetnie spisali się w roli przewodników oprowadzając nas po swoim mieście; wieczorem zgodnie z ich trybem życia przygotowali nam niespodziankę – pokaz sztucznych ogni w asyście bębnów oraz budując żywą wieżę z ludzi. Tarragonę zwiedziliśmy Kolejką na kółkach; podziwialiśmy fantastycznie zachowane fragmenty amfiteatrów byłego cesarstwa rzymskiego; był też rejs statkiem po Zatoce Tarragońskiej oraz muzeum portowe. Zwiedziliśmy miasto Cambris oraz urokliwą Barcelonę: słynną bazylikę Sagrada Família, Casa Milà Antonio Gaudíego, Stadion Olimpijski. Podziwiłyśmy roślinność śródziemnomorską, gaje oliwne. Degustowałyśmy słynne potrawy: paella, tapas, patatas bravass, gazpacho.
Podczas wizyt-spotkań projektowych doskonalone są umiejętności językowe. Uczniowie nawiązali kontakty z uczniami z różnych szkół biorących udział w projekcie. Wykonano prezentacje dotyczące zdrowego stylu życia, historii szkoły, polskich tańców narodowych i piosenek ludowych Zostały zorganizowane 2 konkursy: multimedialny i plastyczny. W szkole utworzono kącik “Erasmusowski” w którym możemy obejrzeć zdjęcia z pobytów w Grecji, Rumunii i wizyty w Polsce, mapę Europy na której zaznaczone są miasta krajów partnerskich oraz zawieszono flagi każdego z państw. Projekt koordynują Agnieszka Grabska i Ewelina Depko.
Jadwiga Niedbała

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *