Jak stres wpływa na zdrowie i odchudzanie?

Stres, a odchudzanie, to kwestia bardzo ważna dla każdego człowieka. To, w jaki sposób wpływa stres na żywienie i funkcje metaboliczne w ustroju, zostało wielokrotnie przebadane. Warto przekonać się, jaka istnieje zależność między stresem, a odchudzaniem. W pierwszej fazie stresu, kiedy organizm zostaje pobudzony do działania, apetyt jest zahamowany. A jednak przewlekły stres przyczynia się do zwiększania masy ciała, jedzenia emocjonalnego, a także zmusza nas do sięgania po pokarmy bogate w cukry i tłuszcze. Hormonem, który ma wpływ na takie zachowanie, jest kortyzol. Badania naukowe wykazują, że osoby, które są narażone na długotrwały stres, podjadają znacznie więcej w ciągu dnia.

(Dowiedz się ja działa African Mango – https://byc-zdrowym.pl/african-mango-na-odchudzanie-cena-opinie-efekty/)

Jak stres wpływa na organizm człowieka?

Stres jest reakcją, w której organizm reaguje na różne bodźce szkodliwe. Tak więc wpływają na nas wszystkie stresory, a w szerokim pojęciu wszelkie żądania, które stawiane są organizmowi. Do reakcji stresowej dochodzi jeżeli pobudzony zostanie układ nerwowy autonomiczny, a przede wszystkim podwzgórze, przysadka i nadnercza. Przez stres dochodzi do szeregu reakcji, które prowadzą do adaptacji organizmu do nowych warunków. Reakcja na stres prowadzi do pojawienia się trzech faz. Pierwsza faza to alarmowa, następnie pojawia się faza odporności, a na samym końcu dochodzi do wyczerpania.

Reakcja alarmowa to sygnały, jakie dostaje organizm do walki lub ucieczki. W tym czasie dochodzi do uwolnienia trzech hormonów:
• Adrenaliny,
• Noradrenaliny,
• Kortyzolu.

Hormony te zostają uwolnione do krwiobiegu, a przez to dochodzi do zwiększenia się ciśnienia krwi, przyśpieszenia akcji serca, do krwi zaczyna wydzielać się cukier, a także kwasy tłuszczowe, przez co praca żołądka zostaje spowolniona i pojawia się nadpotliwość.

Faza odporności to przystosowanie się organizm do nowego funkcjonowania ustroju, do którego dochodzi przez stresującą sytuację. Objawy reakcji alarmowej zaczynają zanikać, jednak szkodliwe pobudzenie organizmu nadal trwa, przez co dochodzi do ostatniej fazy.

Faza wyczerpania następuje, jeżeli organizm jest w długotrwałym stresie i nie jest w stanie go przerwać. W ustroju zmniejsza się odporność na stresor, a przez to wszystkie reakcje fizjologiczne zostają zaburzone. Dochodzi do rozwoju wielu chorób, a w skrajnych przypadkach do śmierci.

(Czym jest Nonacne – https://byc-zdrowym.pl/nonacne-opinie-cena-sklad/)

 

Jak reagujemy na stres?

W zależności od naszych indywidualnych cech możemy reagować na stres na wiele różnych sposobów. Dodatkowo warto pamiętać, że każda z faz stresu prowadzi do wydzielania innych hormonów. Na pierwszym etapie organizm uwalnia adrenalinę, noradrenalinę i niewielkie stężenia kortyzolu. Jeżeli dojdzie do przewlekłego stresu, to praca podwzgórza zacznie się zwiększać, a przez to dojdzie do wydzielania kortyzolu w większych ilościach przez pobudzenie nadnercza. Pierwsza faza stresu nie jest dla nas szkodliwa. Działa ona mobilizująco. Jednak kolejne fazy prowadzą do negatywnych skutków w organizmie. Dochodzi do zmian w pracy układu immunologicznego, rozpadu tkanek, otłuszczenia narządów wewnętrznych.
Stres jest stanem, który pojawia się nie tylko w pracy, czy podczas problemów w rodzinie, czy ze znajomymi. Stres pojawić się może jeżeli nie przesypiamy wystarczającej ilości godzin, w czasie intensywnej aktywności fizycznej, podczas prowadzenia niezdrowej diety, a także w czasie stanów zapalnych i chorób.

(Thyrolin na prblemy z tarczycą – https://byc-zdrowym.pl/thyrolin-na-problemy-z-tarczyca-cena-opinie-sklad/)

 

Stres, a jego wpływ na odchudzanie

Problemy z masą ciała, lub szybkie przybieranie na wadze, to mogą być objawy długotrwałego stresu. To oczywiście nie sam stres jest tego przyczyną, ale szereg mechanizmów, jakie zachodzą w organizmie w wyniki przewlekłego stresu. W czasie fazy alarmowej dostajemy sygnał, który zmusza nad do walki lub ucieczki. Dla naszych przodków stres był zagrożeniem dla życia, dlatego zmuszał on ich do reakcji fizycznej. Jednak to zmieniło się na przestrzeni lat i obecnie stres nie jest związany z jakąkolwiek reakcją ruchową. Reakcja organizmu jednak nie zmieniła się przez ten czas, a przez to dostaje on sygnał, że spożytkujemy energię, którą należy uzupełnić. Na początku pojawi się zmniejszenie apetytu, ale niebawem dojdzie do wzmożona chęć na jedzenie. A przecież nie pojawiła się u nas żadna reakcja fizyczna, więc w wyniki stresu nie straciliśmy energii, którą należałoby uzupełnić.

Jedną z głównych przyczyn problemów z odchudzaniem i nadwagą, jest kortyzol. To hormon, który nazywany jest potocznie hormonem stresu. Jest on wydzielany w wysokich stężeniach, w momencie jeżeli dochodzi do przewlekłego stresu. Jego wysokie stężenie sprawia, że we krwi krąży więcej cukru, a w okolicy narządów odkłada się większa ilość tkanki tłuszczowej. Dla wielu osób podjadanie jest jedną z form radzenia sobie ze stresem. W przypadku stresu najczęściej sięga się po słodycze i kaloryczne dania. Jedzenie nie ma wtedy związku z fizjologiczną potrzebą, a jest po prostu głodem emocjonalnym. Jedzenie słodyczy i ulubionych kalorycznych dań daje nam możliwość poprawy nastroju i rozładowania napięcia emocjonalnego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!