INFO Łatwiejszy kontakt z bliskimi? Kiedy chcesz! – e-Senior potrafi!

Internet skraca najdłuższe odległości, upraszcza załatwianie spraw, daje dostęp do rozrywki, czyli ułatwia życie. Seniorze, jeśli wszystko to wiesz, ale nadal boisz się zrobić pierwszy krok online – pomożemy!

Moglibyśmy sami podjąć się zadania zachęcania Was do korzystania z dobrodziejstw internetu. Samym jednak na pewno byłoby nam trudniej, dlatego o pomoc poprosiliśmy dziennikarkę Martę Manowską, która została ambasadorką naszej kampanii „e-Polak potrafi!”. Was zresztą także  zachęcamy do korzystania z pomocy innych, nie tylko w kwestiach… internetowych. 

Do czytania, oglądania, przeżywania

– Internet, szczególnie dla starszych osób, może być realną pomocą w codziennym życiu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Poza wieloma, zaletami takimi jak ułatwianie załatwiania spraw urzędowych, płacenia rachunków, czy robienia zakupów, sieć pomaga też walczyć z samotnością – dodaje szef MC.

To prawda! Myślicie czasem o znajomych ze szkoły? Wasze drogi rozeszły się wiele lat temu, nawet nie wiecie, gdzie mielibyście ich szukać… Odpowiedź jest bardzo prosta. W internecie. Historie o odnalezionych po dekadach miłościach z młodości są prawdziwe. Ba, niektórzy odnajdują w sieci nawet zapomnianych członków rodziny.

Dzięki internetowi przede wszystkim jednak możecie zadbać o to, aby żaden członek rodziny nie czuł się zapomniany.

Kiedyś przez telefony tylko się rozmawiało. Dzisiaj można się widzieć! I to nieważne, czy dzieli Was płot sąsiada, czy ocean! I najważniejsze – tego typu połączenia wcale już nie są drogie. Internet jest coraz powszechniejszy, a dzięki temu tańszy.

Uwierzcie nam: nigdy nie jest za późno, by zacząć przygodę z internetem!

e-Senior potrafi! Odc. 1 – Informacja i rozrywka – obejrzyj instruktaż.

Zawsze blisko

W ramach kampanii „e-Polak potrafi!” razem z Martą Manowską przygotowaliśmy dla Was serię instruktaży „e-Senior potrafi!”. Ostatnio przekonywaliśmy Was do traktowania internetu jako kopalni pomysłów, wiedzy i informacji. Dziś postanowiliśmy na bezpośredni kontakt.

e-Senior potrafi! Odc. 2 – Kontakt z bliskimi – obejrzyj instruktaż.

– Komunikacja przez internet jest spontaniczna. W każdym momencie mogę się czymś podzielić lub kogoś za sekundę zobaczyć – w jakim jest stanie, co przeżywa, zobaczyć jego uśmiech. Dzielące nas odległości nie mają znaczenia. Choćby dlatego warto zostać e-Polakiem – mówi ambasadorka naszej kampanii. – Największa zaleta internetu? Możemy być bliżej tych, których kochamy i na których nam zależy, przekazywać nawet emocje. Internet zbliża i pomaga pielęgnować relacje – dodaje Marta Manowska.

Korzystając  z internetu, warto pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Dziś mamy dla Was kilka rad, jak zadbać o sprzęt. Być może to zaskakujące, ale to wcale nie hakerzy są największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa Waszych smartfonów. Często dużo bardziej niebezpieczne są nasze działania oraz… ich brak. O wiele bardziej prawdopodobne jest, że zgubicie lub zapomnicie o swoim urządzeniu niż to, że ktoś złamie jego zabezpieczenia.

Aktualizuj, blokuj, dbaj

Oto kilka rad jak dbać o swój telefon, komputer, laptop, czy tablet:

  • włączcie automatyczną blokadę ekranu – ustawcie odpowiedni kod. Coraz więcej telefonów daje też możliwość odblokowywania ekranu odciskiem palca. Nieważne, którą możliwość wybierzecie – obie dadzą Wam pewność, że gdy zostawicie urządzenie choćby na chwilę bez opieki, nikt się do niego nie dostanie.
  • pamiętajcie o aktualizacjach – najlepiej włączyć funkcję automatycznej aktualizacji. Dzięki temu Wasze urządzenie zawsze będzie działać w najnowszej wersji systemu operacyjnego oraz zainstalowanych na nim aplikacji. Jeśli zadbacie o instalację wszystkich dostępnych poprawek bezpieczeństwa, przestępcom o wiele trudniej będzie się włamać do Waszego urządzenia.
  • dobrym pomysłem jest także uruchomienie oprogramowania, które umożliwia zdalne śledzenie położenia telefonu. To tzw. geolokalizacja. Dzięki niej, gdy zgubicie urządzenie lub ktoś Wam je ukradnie (czego oczywiście nie życzymy), będziecie mogli połączyć się z nim przez internet, zobaczyć gdzie jest, a w razie potrzeby – zdalnie usunąć z niego wszystkie informacje.
  • jeśli chcecie korzystać z aplikacji, np. umożliwiającej rezerwację miejsc w hotelach, pamiętajcie aby pobrać ją z oficjalnych sklepów z aplikacjami. Jeśli korzystacie z telefonu z systemem Android – aplikacje ściągajcie ze sklepu Google Play, jeśli z telefonu z systemem iOS – z AppStore. Ikonki obu sklepów znajdziecie na pulpitach swoich smartfonów. Oczywiście, możliwe jest pobieranie aplikacji z innych stron, jednak nie są one zazwyczaj weryfikowane i ryzyko wystąpienia aplikacji zawierającej szkodliwe oprogramowanie jest o wiele wyższe. Dobrą praktyką jest również sprawdzenie, jakie opinie ma aplikacja i czy producent ją aktualizuje. Szerokim łukiem omijajcie aplikacje z małą liczbą opinii. Jeśli w swoich telefonach macie aplikacje, z których nie korzystacie – usuńcie je. Niepotrzebnie zabierają Wam miejsce w pamięci telefonu.
  • pamiętajcie o prywatności! Za każdym razem, kiedy instalujecie nową aplikację, sprawdźcie jej ustawienia prywatności?  O co dokładnie chodzi? Np. o to, czy aplikacja wymaga dostępu do listy Waszych znajomych i kontaktów. Jeśli tak, to zadajcie sobie pytanie: po co jej te dane?
  • róbcie zapasy! Regularnie twórzcie kopie zapasowe. Urządzenia mobilne często posiadają usługi automatycznego tworzenia kopii zapasowych zdjęć oraz wiadomości. Kopie zapasowe często zapisują też informacje o konfiguracji aplikacji oraz inne przydatne informacje o urządzeniu. Dzięki temu o wiele prościej można np. przenieść dane do nowego urządzenia po zniszczeniu lub zgubieniu starego.

Pozostańmy na łączach!

***

O projekcie

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizowany jest przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

mat. Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.